Quinoa – matka obilia

Počuli ste už o jednej z najzdravších potravín vôbec zvanej quinoa? Pokiaľ nie, nevadí. V tomto článku vám ju predstavíme a zistíte, čo je quinoa a aké sú jej najväčšie výhody. Ide o tzv. superpotravinu. Toto označenie si vyslúžila vďaka svojmu vysokému obsahu zdraviu prospešných látok. Čo všetko sa v tejto pseudoobilnine nachádza a aké sú jej účinky?

Čo to je quinoa?

Quinou radíme do skupiny pseudoobilnín. Čo toto označenie znamená?

V podstate ide o to, že quinoa je rastlina, ktorá sa ako obilnina pestuje, ale jej botanické zaradenie je od obilnín odlišné. Tie patria do čeľade lipnicovitých, zatiaľ čo quinoa sa radí do čeľade laskavcovitých. Jej botanický názov je Mrlík čilský. V porovnaní s obilninami má quinoa tiež lepšie nutričné hodnoty.

Jej pôvod by sme museli hľadať až v Južnej Amerike u inckého národa. Ten quinou považoval za matku obilia a bola pre nich posvätnou rastlinou. Na druhej strane sveta sú teda účinky quinoy známe už stovky rokov, ale do nášho povedomia sa dostávajú až v posledných rokoch.

Aké sú druhy quinoy?

Druhy quinoy sú veľmi rozmanité, pri detailnom skúmaní by sme ich našli viac než 100. V posledných rokoch sa ale zaviedlo prehľadné rozdelenie druhov quinoy podľa ich farby do 3 skupín. Tieto druhy sú najbežnejšie a najpoužívanejšie.

Na trhu tak môžete nájsť tieto druhy:

  1. Čierna quinoa – je chrumkavá aj po uvarení a má výraznú zemitú príchuť. Má výrazné antioxidačné účinky.
  2. Biela quinoa – po uvarení nie je tak chrumkavá ako čierna quinoa, je mäkšia. V porovnaní s ostatnými druhmi obsahuje viac vlákniny a má najmenej kalórií, je preto ideálna pri chudnutí. Má najjemnejšiu chuť a dá sa tak využívať ako náhrada ryže.
  3. Červená quinoa – konzistenciou tvorí stred medzi čiernou a bielou quinoou, po uvarení si udrží tvar a je chrumkavá, ale nie v takej miere ako čierna quinoa. Má väčší obsah bielkovín, ideálna je preto pre športovcov alebo pri budovaní svalovej hmoty.
Quinoa

Čo quinoa obsahuje?

Quinoa dostala označenie superpotravina úplne zaslúžene. Nájdeme v nej veľké množstvo vlákniny a proteínov, všetkých 9 esenciálnych aminokyselín (látok, ktoré si naše telo nedokáže samo vytvoriť a musíme ich tak prijímať z potravy), vitamíny A, B (z tejto skupiny je v quinoy zastúpený tiamín, riboflavín, niacín, pyridoxín, cholín či kyselina listová), C, E a tiež celú škálu minerálov a stopových prvkov – zinok, horčík, vápnik, železo, fosfor, draslík či sodík.

Z ďalších veľmi užitočných látok môžeme menovať flavonoidy, ktoré majú silné antioxidačné účinky.

Nutričné hodnoty quinoy

Quinoa má ďaleko lepšie nutričné hodnoty než naše bežné obilniny ako pšenica či jačmeň. Vďaka tomu je potravinou budúcnosti s ohľadom na výživu ľudskej populácie. Ako vhodnú potravinu, ktorá by mala vyživovať astronautov vo vesmíre, si ju dokonca vybrala vesmírna agentúra NASA.

Pozrime sa teda na tabuľku nutričných hodnôt 100 g quinoy.

Energia

373 kcal

Tuky

6 g

Bielkoviny

13-14 g

Sacharidy

63 g

Vláknina

7 g

Quinoa navyše neobsahuje žiadny lepok, konzumovať ju tak môžu aj ľudia trpiaci celiakiou.

K čomu quinoa slúži a aké sú jej výhody?

Quinoa v kuchyni nájde veľmi široké uplatnenie. Hodí sa do veľkého množstva jedál a pokrmov, či už ako príloha na dochutenie alebo náhrada iného pokrmu, napríklad ryže.

Dajú sa s ňou pripraviť chutné kombinácie zeleniny, mäsa (najčastejšie kuracieho), pridáva sa do teplých i studených pokrmov. Slúži tiež k príprave chutných šalátov, a to ako zeleninových, tak aj ovocných. Niekto ju konzumuje napríklad s orieškami pre zvýšenie nutričnej hodnoty jedla.

Z quinoy sa tiež pripravuje múka, ktorú si môžete pripraviť aj doma. Dá sa ale kúpiť aj v obchodoch. Ocenia ju ľudia trpiaci celiakiou, pretože neobsahuje žiadny lepok. Dá sa tak využiť k príprave bezlepkových múčnikov a koláčov či pečiva. Dajú sa s ňou zahusťovať omáčky a polievky. Má úplne rovnaké využitie ako bežná múka, je ale omnoho zdravšia.

Okrem toho sa z quinoy vyrábajú aj vločky, ktoré môžete konzumovať samostatne alebo si ich pridať do kaše. Nápoj z quinoy sa používa ako náhrada mlieka bez obsahu lepku a laktózy. Z quinoy sa vyrába aj alkohol, či už je to pálenka alebo pivo. Táto potravina má tak veľmi všestranné využitie.

Výhody quinoy

To, čo robí túto potravinu vzácnou, je samozrejme jej zloženie. Okrem vynikajúcich výživných hodnôt, vďaka čomu ju môžete využiť napríklad pri redukčnom tréningu, je jej výhodou tiež fakt, že je vhodná pre celiakov a diabetikov. Neobsahuje totiž žiadny lepok a má veľmi nízky glykemický index.

Vďaka vysokému obsahu bielkovín ju môžu vegetariáni a vegáni používať ako hodnotný zdroj proteínov. Samozrejme sa uplatní aj pri budovaní svalovej hmoty a silovom tréningu.

Okrem všetkých týchto výhod ale prináša aj zdravotné benefity. Aké má quinoa účinky na ľudské telo?

  • Antioxidačný účinok – chráni bunky pred poškodením, spomaľuje starnutie, je prevenciou množstva chorôb.
  • Zlepšenie trávenia – quinoa dokáže zlepšiť celkové zdravie tráviaceho systému a podporiť jeho funkcie, je účinnou prevenciou zápchy.
  • Podpora kardiovaskulárneho systému – quinoa reguluje hladinu krvného tlaku a cholesterolu, podporuje zdravie srdcového svalu.
  • Prevencia rakoviny hrubého čreva.
  • Pomoc pri chudnutí.
  • Prevencia obličkových kameňov.
  • Zlepšenie spánku a nálady.

Z uvedených účinkov môžete vidieť, že quinoa je superpotravinou právom. Nejde pritom o žiadne mýty, týchto účinkov sa dosahuje vďaka širokému spektru zdraviu prospešných látok, ktoré majú v quinoy svoje zastúpenie. Pritom nemá žiadne vedľajšie účinky.

Pozor si ale musíte dať pri príprave quinoy. Pokiaľ by ste na to išli nesprávne, mohli by ste si kvôli látke zvanej saponín spôsobiť podráždenie žalúdka. Obsahuje ju vonkajší obal quinoy.

Dá sa tomu ale ľahko zamedziť. Pred samotným varením quinoy je nutné ju poriadne prepláchnuť. Potom už sa nie je čoho báť.

Quinoa obed

Ako správne uvariť quinou?

Varenie quinoy nie je žiadnou zložitosťou, postup je veľmi podobný ako pri varení ryže. Po dôkladnom prepláchnutí ju hneď môžete dať variť, vody by v hrnci malo byť dvojnásobné množstvo než je tam quinoy.

Následne sa varí 15-20 minút. Variť ju môžete v čistej vode, lepšej chuti ale dosiahnete, pokiaľ ju budete variť vo vývare alebo si vodu prípadne niečím dochutíte (akékoľvek korenie či bylinky podľa vašej chuti).

Okrem varenia sa quinoa môže aj pražiť. Pražená sa pridáva najčastejšie do šalátov.

Kde kúpiť quinou?

Quinoa sa stále vo väčšej miere začína dostávať na pulty bežných supermarketov. Najčastejšie ide o bielu quinou. Pokiaľ ju vo vašom obchode nenájdete, zakúpiť ju môžete v BIO obchodoch alebo na internetových e-shopoch so zameraním na zdravú výživu.

Quinoa je potravinou budúcnosti, pokiaľ ste ju ešte neochutnali, rozhodne by ste to mali skúsiť. Osloví vás príjemnou chuťou a naviac si budete môcť užívať aj jej priaznivých účinkov na vaše zdravie.

Podobné články